Jeśli nie jesteś Członkiem Giełdy możesz przystąpić do Giełdowego Rynku Rolnego wyłącznie za pośrednictwem domu maklerskiego – zgodnie z poniższą ścieżką.
Tu znajdziesz listę domów maklerskich obsługujących Giełdowy Rynek Rolny W celu skorzystania z ich usług skontaktuj się bezpośrednio z wybranym domem maklerskim.
Zawrzyj umowę o prowadzenie rachunku towarów giełdowych i powiązanego z nim rachunku pieniężnego z wybranym domem maklerskim
W celu zawierania transakcji będzie Ci potrzebny kod e-RTRS, który jest unikalnym numerem identyfikującym każdego uczestnika obrotu. Kod otrzymasz za pośrednictwem domu maklerskiego.
Wraz z kodem e-RTRS otrzymasz również dostęp do aplikacji e-RTRS, w której możesz wybrać Magazyn Autoryzowany, przeglądać stan swoich towarów zaewidencjonowanych w Magazynach Autoryzowanych jak również generować dokumenty niezbędne do odbioru towaru z Magazynu Autoryzowanego.
Zlecenia na giełdę możesz składać za pośrednictwem narzędzi i środków komunikacji udostępnionych przez Twój dom maklerski.
W notowaniach jednolitych możesz sprzedać wyłącznie zboże składowane w wyznaczonych przez Giełdę Magazynach Autoryzowanych. Towar dostarczasz i składujesz do czasu sprzedaży w wybranym Magazynie Autoryzowanym na własny koszt.
Możesz wybrać Magazyn Autoryzowany, do którego wprowadzisz swój towar. Listę uprawnionych Magazynów Autoryzowanych znajdziesz na stronie TGE, jak również w aplikacji e-RTRS, gdzie możesz dodatkowo sprawdzić aktualną dostępność powierzchni przechowalniczej w poszczególnych magazynach.
(Magazyny Autoryzowane)
Ustal z wybranym Magazynem Autoryzowanym harmonogram dostawy a następnie dostarcz do niego zboże. Magazyn oceni jego jakość i określi klasę zgodnie ze standardami wskazanymi przez Giełdę, następnie zaewidencjonuje przyjęte od Ciebie zboże na Twoim koncie w systemie e-RTRS. Do sprzedaży na danej sesji giełdowej będzie dostępny towar zaewidencjonowany w e-RTRS najpóźniej do godziny 16:00 w dniu poprzedzającym sesję.
W zleceniu:
Giełda przyjmuje zlecenia zgodnie z opublikowanym harmonogramem sesji. Po zakończeniu fazy przyjmowania zleceń nie będziesz mógł już zmienić ani wycofać swojego zlecenia, a jeśli zostanie ono zrealizowane, nie będziesz mógł wycofać się z zawartej transakcji.
W przypadku zawarcia transakcji zapłata za sprzedany towar zostanie przekazana na Twój rachunek w pierwszym dniu roboczym po sesji*, w kwocie odpowiadającej ilości sprzedanej pszenicy pomnożonej przez kurs transakcyjny i powiększonej o VAT.
W celu sprzedaży towaru w drodze aukcji na Giełdzie musisz być Uczestnikiem Systemu Magazynów Autoryzowanych nieświadczącym usług przechowywania. Tutaj znajdziesz informację jak uzyskać taki status.
(Jak zostać uczestnikiem Systemu Magazynów Autoryzowanych)
Przed złożeniem wniosku o przeprowadzenie aukcji zweryfikuj ilość i jakość towaru (jego klasę), który chcesz wystawić na aukcji i wprowadź go do ewidencji w e-RTRS.
Opłać i złóż wniosek o przeprowadzenie aukcji. We wniosku:
Wpłać wadium stanowiące zabezpieczenie aukcji w wysokości wyznaczonej przez Giełdową Izbę Rozrachunkową, najpóźniej do godziny 12:00 w drugim dniu roboczym przed aukcją*.
Po przyjęciu wniosku Giełda wyznaczy i opublikuje informacje o aukcji oraz jej harmonogram. Możesz odwołać aukcję najpóźniej w drugim dniu roboczym przed jej terminem wyznaczonym przez Giełdę. Limit ceny możesz zmienić najpóźniej w dniu aukcji, przed jej rozpoczęciem. Od tego momentu jesteś ostatecznie związany swoim zleceniem sprzedaży, a jeśli zostanie ono zrealizowane, nie będziesz mógł wycofać się z zawartych transakcji.
W przypadku zawarcia transakcji zapłata za sprzedany towar zostanie przekazana na Twój rachunek w 21 dniu po sesji, w kwocie odpowiadającej ilości sprzedanej pszenicy pomnożonej przez odpowiedni kurs transakcyjny i powiększonej o VAT. Warunkiem otrzymania zapłaty jest jednak prawidłowe wykonanie przez Ciebie rozliczenia w towarze z kupującym. W tym samym terminie i pod takim samym warunkiem nastąpi zwrot wadium*.
Lista instrumentów dostępnych w notowaniach jednolitych oraz harmonogram sesji znajdziesz na stronie internetowej TGE. Każdy notowany instrument jest przypisany do konkretnego Magazynu Autoryzowanego i klasy pszenicy.
(Notowania i instrumenty)
W celu zakupu zboża na danej sesji musisz zapewnić środki na depozyt transakcyjny w wysokości pokrywającej pełną wartość brutto planowanych zleceń, równą limitowi ceny pomnożonemu przez ilość towaru i powiększoną o podatek VAT. Środki muszą być wpłacone najpóźniej do godziny 16:30 w dniu poprzedzającym sesję*.
W zleceniu:
Giełda przyjmuje zlecenia zgodnie z opublikowanym harmonogramem sesji. Po zakończeniu fazy przyjmowania zleceń nie będziesz mógł już zmienić ani wycofać swojego zlecenia, a jeśli zostanie ono zrealizowane, nie będziesz mógł wycofać się z zawartej transakcji.
W przypadku zawarcia transakcji zakupiony towar zostanie zaewidencjonowany na Twoim koncie w e-RTRS w dniu transakcji. Od tego momentu możesz nim dysponować jako właściciel. Zapłata za nabyty towar zostanie pobrana z Twojego rachunku w pierwszym dniu po sesji*, w kwocie odpowiadającej ilości kupionej pszenicy pomnożonej przez kurs transakcyjny i powiększonej o VAT.
Informacje o planowanych aukcjach, wskazujące ich przedmiot i termin, publikowane są na stronie internetowej TGE oraz w kalendarzu dostępnym w systemie e-RTRS.
(RTRS - komunikaty)
W celu zakupu zboża na danej aukcji musisz zapewnić środki na depozyt transakcyjny w wysokości pokrywającej pełną wartość brutto planowanych zleceń, równą limitowi ceny pomnożonemu przez ilość towaru i powiększoną o podatek VAT. Środki muszą być wpłacone najpóźniej do godziny 16:30 w dniu poprzedzającym aukcję*.
Zlecenie kupna możesz złożyć, a następie zmienić lub wycofać tylko w dniu aukcji, w godzinach przyjmowania zleceń wskazanych w harmonogramie aukcji opublikowanym przez Giełdę. W zleceniu:
Po zakończeniu fazy przyjmowania zleceń nie będziesz mógł już zmienić ani wycofać swojego zlecenia, a jeśli zostanie ono zrealizowane, nie będziesz mógł wycofać się z zawartej transakcji.
W przypadku zawarcia transakcji zakupiony towar zostanie zaewidencjonowany na Twoim koncie w e-RTRS w dniu transakcji. Od tego momentu możesz nim dysponować jako właściciel. Zapłata za sprzedany towar zostanie pobrana z Twojego rachunku w pierwszym dniu po aukcji*, w kwocie odpowiadającej ilości kupionej pszenicy pomnożonej przez kurs transakcyjny i powiększonej o VAT.
Za wydanie towaru właścicielowi wskazanemu w e-RTRS pełną i wyłączną odpowiedzialność ponosi Uczestnik Systemu Magazynów Autoryzowanych prowadzący Magazyn Autoryzowany, w którym nabyty towar jest składowany.
Skontaktuj się z odpowiednim wyprzedzeniem z Magazynem Autoryzowanym, w którym znajduje się kupiony przez Ciebie towar, w celu uzgodnienia harmonogramu odbioru zboża. Magazyn zobowiązany jest umożliwić Ci odbiór towaru w terminie do 21 dni od zawarcia transakcji. Dane kontaktowe znajdziesz na stronie TGE oraz w aplikacji e-RTRS.
Wygeneruj w e-RTRS dokument umożliwiający odbiór towaru, wybierając właściwy magazyn, klasę oraz ilość towaru, który chcesz odebrać. Towar przeznaczony do odbioru zostanie zablokowany na Twoim koncie.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem zapewnij środki transportu do odbioru zboża oraz przedstaw w Magazynie Autoryzowanym do weryfikacji wygenerowany dokument w e-RTRS odbioru.
Możesz zażądać pobrania próbek wydawanego zboża oraz ich przebadania w laboratorium Magazynu Autoryzowanego pod kątem zgodności ze standardem określonym dla danej klasy pszenicy. Możesz też na własny koszt przeprowadzić takie badanie w wybranym przez siebie laboratorium. W przypadku gdy dana partia zboża nie spełnia odpowiedniego standardu, zażądaj od Magazynu wydania innego, odpowiedniego towaru.
W przypadku nieprawidłowości w zakresie wydania towaru przez Magazyn Autoryzowany, których nie udało się rozwiązać polubownie, poinformuj o nich Giełdę za pośrednictwem aplikacji e-RTRS.
Za wydanie towaru właścicielowi wskazanemu w e-RTRS pełną i wyłączną odpowiedzialność ponosi Uczestnik Systemu Magazynów Autoryzowanych prowadzący Magazyn Autoryzowany, w którym nabyty towar jest składowany.
Skontaktuj się z odpowiednim wyprzedzeniem z Magazynem Autoryzowanym, w którym znajduje się kupiony przez Ciebie towar, w celu uzgodnienia harmonogramu odbioru zboża. Magazyn zobowiązany jest umożliwić Ci odbiór towaru w terminie do 21 dni od zawarcia transakcji. Dane kontaktowe znajdziesz w aplikacji e-RTRS.
Wygeneruj w e-RTRS dokument umożliwiający odbiór towaru, wybierając właściwy magazyn, klasę oraz ilość towaru, który chcesz odebrać. Towar przeznaczony do odbioru zostanie zablokowany na Twoim koncie.
Zgodnie z ustalonym harmonogramem zapewnij środki transportu do odbioru zboża oraz przedstaw w Magazynie Autoryzowanym do weryfikacji wygenerowany w e-RTRS dokument odbioru.
Możesz zażądać pobrania próbek wydawanego zboża oraz ich przebadania w laboratorium Magazynu Autoryzowanego pod kątem zgodności ze standardem określonym dla danej klasy pszenicy. Możesz też na własny koszt przeprowadzić takie badanie w wybranym przez siebie laboratorium. W przypadku gdy dana partia zboża nie spełnia odpowiedniego standardu, zażądaj od Magazynu wydania innego, odpowiedniego towaru.
W przypadku wystąpienia nieprawidłowości w zakresie wydania towaru przez Magazyn Autoryzowany, których nie udało się rozwiązać polubownie, prześlij do Giełdy zawiadomienie na formularzu opublikowanym na stronie Giełdy przed upływem 18 dni od dnia aukcji. Jeśli nieprawidłowości dotyczą jakości udostępnionego towaru, załącz świadectwo badania towaru w laboratorium Magazynu lub w laboratorium odwoławczym. Jeśli Twoje zastrzeżenia do odbioru towaru zostaną uznane za uzasadnione, otrzymasz zwrot zapłaty za nieodebrany towar oraz wadium wpłacone przez sprzedającego.